Basisschool groep 5 & 6

Groep 5

Taal/lezen in groep 5

In groep 5 gaat je kind langere zinnen lezen, met regels tot 10 woorden. Begrijpend lezen wordt steeds belangrijker dan technisch lezen. De niveaus van de kinderen op het gebied van lezen gaan steeds meer uiteen lopen.

In groep 5 gaan kinderen niet meer woord voor woord lezen, maar lezen ze groepen van woorden. Aan het einde van groep 5 kunnen kinderen ook voorlezen zonder spellingsuitspraak. Je kind weet bijvoorbeeld hoe je woorden als feestelijk en tram uitspreekt. En als hij voorleest, weet je kind het juiste tempo en de juiste accenten te leggen.

Kinderen beginnen met het onderscheiden van verschillende soorten tekst. Wat is een verhalende tekst en wat een zakelijke? Hoe herken je een reclametekst of een gebruiksaanwijzing? Ook leren ze door de context van een tekst moeilijke zinnen of woorden te begrijpen. Verder is ook belangrijk hoe een verhaal in elkaar zit.

Het spellen van woorden wordt steeds moeilijker. Woorden worden aangeboden in categorieën, bijvoorbeeld alle woorden die beginnen met ‘sch’ of alle woorden waar ‘ou-au’ in zit. Zo kunnen de kinderen al die regeltjes veel beter onthouden.

Kinderen leren de diepere betekenis achter woorden en uitdrukkingen met oefeningen en heel veel lezen. Wat is letterlijk en wat is figuurlijk? Wat betekent bijvoorbeeld ‘ik heb plankenkoorts’ of ‘ik verveel met dood’?

In de klas is een grote variatie aan allerlei leesbaar materiaal aanwezig. Niet alleen boeken, maar ook de krant, Voetbal International en natuurlijk de Donald Duck.

Rekenen in groep 5

In groep 5 kan het duidelijk worden als een kind moeite heeft met rekenen, omdat het nu minder met hulpmiddelen zoals een rekenrek mag werken. De getallen zijn groter en de sommen ingewikkelder. Aan het einde van groep 5 moet je kind ook alle tafels uit het hoofd kennen.

Rekenen wordt een stuk ingewikkelder en abstracter. Ze gaan aan de slag met getallen tot de 1000, en later ook tot 10.000. Ze leren ook tellen met sprongen, bijvoorbeeld met twee- en tientallen. Daarnaast leren ze aanvullen tot of afhalen van een honderdtal.

Iets anders wat ze leren is de positie van getallen. Wat is bijvoorbeeld de waarde van de 4 in het getal 347? Ook leren ze met de grote getallen tot de 1000 optellen en aftrekken.

De moeilijkere tafels komen aan de beurt: 6, 7, 8 en 9. Aan het einde van groep 5 moet je kind alle tafels geautomatiseerd kennen. Dit betekent dat hij meteen het antwoord moet geven op een som.

Ook leren de kinderen de tafels ‘andersom’, dus delen. Dit worden ook wel de deeltafels genoemd. Aan het einde van het schooljaar delen ze ook met grote getallen en delen met ‘rest’. Bijvoorbeeld: rest is 2, als je 12 deelt door 5 (12:5= 10 rest 2).

Vermenigvuldigen en begrippen als door de helft en cijfers achter de komma moet je kind nu gaan herkennen. Hij moet ook ‘schattend’ kunnen vermenigvuldigen met kommagetallen, dus bijvoorbeeld weten wat 38,75 x 10 ongeveer is. Ook komt het afronden van getallen aan de orde.

Wereldoriëntatie in groep 5

Informatieverwerving is het snel en efficiënt opzoeken en verwerken van informatie om er vervolgens iets mee te doen. Zo leert je kind bijvoorbeeld iets opzoeken in een woordenboek of een andere bron die alfabetisch is geordend. Kinderen zoeken informatiebronnen, halen eruit wat ze nodig hebben en verwerken die vervolgens in een presentatie of geschreven verhaal. Vaak moet je kind in groep 5 zijn eerste boekpresentatie of spreekbeurt houden.

Kinderen leren in groep 5 ook zichzelf vragen te stellen nadat ze iets gelezen of opgezocht hebben. Zo onthouden ze de informatie beter en blijven ze ook kritisch.

 

Groep 6

Taal/lezen in groep 6

Het echte leren lezen hoeft niet meer. Nu gaat het vooral om taalverwerving en taalverwerking, ofwel: hoe haal je informatie uit teksten? Je kunt je kind ook thuis stimuleren te lezen door allerlei boeken en tijdschriften aan te bieden.

In groep 6 leren kinderen hun mening over een boek met argumenten onderbouwen en nadenken over de inhoud. Ze ervaren dat boeken een maatschappelijk belang hebben en kunnen gaan over thema’s als pesten, macht en discriminatie.

In de bovenbouw ligt bij teksten in romans de nadruk op het herkennen van structuur- en verhaalelementen. Een kind leert dat een verhaal volgens een bepaald patroon is opgebouwd en profiteert daarvan bij het samenvatten, als het er een verhaal over moet vertellen.

Kinderen leren over allerlei soorten woorden, zoals tweelingwoorden, onthoudwoorden en regelwoorden. Ook leren ze dat er relaties zijn tussen woorden, bijvoorbeeld dat ‘tafel’, ‘bed’ en ‘stoel’ ondergeschikt zijn aan ‘meubelen’. Andere relaties kunnen tegenstellingen zijn (‘aandoen’ versus ‘uitdoen’) of juist synoniemen (‘rennen’ en ‘hollen’).

Er wordt een begin gemaakt met grammatica. Je kind leert de basale grammaticale begrippen, zoals onderwerp, gezegde en persoonsvorm. Ook wordt een begin gemaakt met hoe het vervoegen van werkwoorden in zijn werk gaat.

Bij spelling gaat het over ‘Wanneer schrijf je een ’s?’, bijvoorbeeld in ’s morgens en in piano’s. Verder leren de kinderen onthoudwoorden met au en ou.

Rekenen in groep 6

Groep 6 is een belangrijk jaar voor rekenen. Je kind leert over veel voorkomende fouten zoals een ‘nul te veel’ of een ‘komma te weinig’.

Kinderen leren begrippen zoals mili, centi, hecto, kilo, en hoe ze in verhouding staan tot elkaar. Ook gaan kinderen rekenen met oppervlakte; de begrippen vierkante centimeter en kilometer.

De getallen worden steeds groter en daarbij komt ‘cijferend’ optellen en aftrekken aan de orde, ofwel grote getallen onder elkaar zetten en uitrekenen. Ze maken een begin met grote getallen met elkaar vermenigvuldigen en delen. Daarbij is het superbelangrijk dat de tafels van vermenigvuldiging er heel goed in zitten. Herhalen, herhalen en herhalen dus.

Kinderen leren in groep 6 over de kommagetallen en de verhoudingen tussen deze getallen. Ze plaatsen deze dan in de context van maten en gewichten. Ze leren bijvoorbeeld inzien dat 4500 meter gelijk is aan 4,5 kilometer.

Kinderen krijgen een introductie tot breuken. Ze leren hoe je breuken opschrijft, maar bijvoorbeeld ook wat een vierde of een derde ergens van is. Verder leren ze hoe het zit met de schaalverdeling op een landkaart en hoe je cirkel- en taartdiagrammen leest en maakt.

Contact Leerzeker

Linda van Deursen
J.H. van 't Hoffweg 28
1402 VK Bussum
+31649909671


Anneriet van den Maagdenberg
J.Thijssenstraat 10
1403 LZ Bussum
+31615115359
Versla de zomerdip en blijf lekker oefenen in de vakantie!

Versla de zomerdip en blijf lekker oefenen in de vakantie!

Geplaatst op: 2023-06-08

Nog even en dan is het zomervakantie. Ook in de vakantie is het goed om bezig te blijven met lezen, de tafels enz. In dit bericht een paar tips om dit op een leuke manier te doen.

Lees meer Meer nieuws
Spelenderwijs werken aan de executieve functies

Spelenderwijs werken aan de executieve functies

Geplaatst op: 2022-09-01

Executieve functies zijn manieren waarop je je eigen gedrag stuurt. Denk aan iets plannen, je aandacht ergens bij houden, je impulsen onder controle houden en op tijd komen. Executieve functies zijn de regel- en a

Lees meer Meer nieuws
  • Wij kunnen niets anders zeggen dan dat wij blij zijn met de manier waarop Linda onze zoon inzichten en zelfvertrouwen geeft

    Sandra
  • Spelenderwijs komen alle letters voorbij en af en toe ook de vriendjes van 10

    Sophie
Sandra Sophie